چگونه یک متخصص دیجیتال مارکتینگ استخدام کنیم؟

قبلا در یک مقاله توضیح دادم چطور متخصص دیجیتال مارکتینگ شویم ، اما در این پست قصد دارم توضیح بدهم چطور باید یک متخصص دیجیتال مارکتینگ کار بلد را استخدام کنیم.

مشکل کجاست ؟

اغلب کارفرماها برای استخدام کارمند فروش، حسابدار و … می دانند که باید چه سوالاتی بپرسند و به چه نکاتی توجه کنند. اما در مورد استخدام متخصص دیجیتال مارکتینگ قضیه کمی متفاوت است. اغلب کارفرماهایی که من دیده ام حتی خودشان هم نمی دانستند از یک همچین نیرویی چه انتظاراتی دارند و گله داشتند که نیروی مناسب کار آنها هنوز به دنیا نیامده است!

بعلاوه مهارت های این حوزه بسیار گسترده است و همه نیروها در همه این مهارتها حرفه ای نیستند، البته هیچ کس از یک نیروی همه فن حریف بدش نمی آید اما اصراف نکنید! از یک مشاور بپرسید بیزنس شما به چه سطحی از دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد ؟

آیا راه حل بازاریابی دیجیتال ، بستن قرارداد با شرکت های تبلیغات و بازاریابی است؟

قطعا و به صورت کوتاه جواب من “خیر” است مگر اینکه بخواهید پول زیادی خرج کنید، نتیجه کمی بگیرید و چندهزار سال هم وقت داشته باشید. اما در مقاله “ چرا نباید با شرکت های دیجیتال مارکتینگ قرارداد ببندیم” کامل نظر خودم را در اینباره توضیح داده ام.

چطور یک نیروی متخصص دیجیتال مارکتینگ را ارزیابی کنیم؟

استخدام یک نیروی بد و ناکارآمد، میتواند زمان شما را برای مدت زیادی هدر دهد پس بهتر است در این‌باره از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

تجربه من نشان می‌دهد که بسیاری از مدعیان این عرصه کمتر از چیزی که رزومه آنها می‌گوید بلد هستند. اما شما با پرسیدن چند سوال می‌توانید عیار واقعی این نیروها را بسنجید.

آیکن مقایسه

اول بدانید شرح وظایف یک متخصص یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

قبل از اینکه سوال های مصاحبه را مطرح کنم لازم می دانم روشن کنم که یک نیروی دیجیتال مارکتینگ باید در چه مواردی دستی بر آتش داشته باشد. ( اگر میخواهید هرکدام این مهارت ها را بشناسید و بدانید برای بیزنس شما کارآمد هستند یا خیر کافیست درباره آن سرچ کنید)

  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان SEO
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ ( گاهی )
  • افیلیت مارکتینگ ( گاهی )
  • تبلیغات native

به نظر ساده است ؟ نه نیست، تسلط نسبی بر همین مهارت ها نیازمند تسلط به ادبیات، زبان انگلیسی، طراحی و گرافیک، تدوین فیلم ، سرچ و تحقیق، طراحی کمپین تبلیغات و فروش و گزارش گیری از منابع مختلف است. اما این مهارتها بازهم کافی نیست، چیزی که میتواند مثل یک معجزه به بیزنس شما کمک کند خلاقیت آن فرد در کار خودش است.

۴ سوال برای استخدام متخصص دیجیتال مارکتینگ . از او بپرسید :

۱- تجربه دیجیتال مارکتینگ روی چه شبکه هایی را دارید؟

مهم است که بدانید هرروز بخش های جدیدی به این حوزه اضافه می شوند و قرار نیست یک نیرو موقع استخدام به کار کردن با همه آنها مسلط باشد بلکه یک نیروی خوب، باتوجه به نیاز شرکت، بعد از استخدام  با ابزارها وشبکه های جدید آشنا می شود و برای بیزنس شما از آن استفاده می کند. اما جواب این سوال به شما کمک می کند از پتانسیل و توانایی آن شخص باخبر شوید.

اما جواب های قابل قبول به این پرسش میتواند شامل موارد زیر باشد :

  • لیست ابزار ها و شبکه هایی که در آن فعالیتهایی شامل راه اندازی، مدیریت کمپین، بهینه سازی و گزارش گیری انجام داده است.
  • مدت زمانی که صرف هرکدام ازین شبکه ها کرده است.
  • نتایجی که برای بیزنس مربوطه در آن کانال یا شبکه بدست آورده است.
  • هر مدرک یا گواهینامه مربوط به تخصص در این حوزه

حس می‌کنم شاید ندانید منظور من از بخش، کانال یا شبکه چیست ؟ وبسایت های شرکتی و فروشگاهی ، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، توئیتر، پینترست و این چیزها!

بهترین کانال های دیجیتال مارکتینگ

۲- در جریان چه کمپین های بازاریابی حضور داشتید و نقش شما در آن چه بوده است؟

هرکسی می تواند ادعا کند در اجرای یک کمپین حضور داشته است، اما :

  • نقش شما در کمپین بازاریابی چه بوده و دقیقا چه مسئولیتی بر عهده داشتید ؟
  • آیا در طراحی کمپین هم نقشی داشتید یا صرفا وظایفی که به شما محول می شد را انجام می دادید؟
  • به چه نتایجی دست یافتید و چقدر طول کشید تا به آن نتایج برسید ؟
  • با چه افراد دیگری ( گرافیست ، کپی رایتر و … )  در این پروژه همکاری داشتید؟

۳-چگونه KPI و فاکتورهای سنجش یک کمپین بخصوص را تعیین می کنید ؟

مسئله همیشه تولید کردن محتوای خوب یا طراحی کردن کمپین های خلاقانه نیست، آمار و نتایج باید مدام  توسط نیروی دیجیتال مارکتینگ مورد بررسی قرار بگیرند و نقص های موجود برطرف شوند. در واقع هیچ چیز همیشه آنقدر خوب نیست که نتواند بهتر شود.
از او بپرسید در موضوعات بخصوص مانند retargeting  یا کمپین افزایش آگاهی برند، چه شاخص هایی نشان میدهد که خوب عمل کرده ایم یا نه؟

آن چیزی که از یک متخصص واقعی خواهید شنید :

  • این شاخص ها چه هستند، چرا بررسی آنها اهمیت دارد و چطور به تقویت کمپین ها کمک می کنند.
  • گزارش های روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه باید شامل چه اطلاعاتی باشند
  • حداقل باید از این ابزارها نام ببرد و کاربرد هرکدام را بداند : گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، MOZ

استخدام دیجیتال مارکتر

۴- در شش ماه آینده و در یک سال آینده با شما به چه نتایجی خواهیم رسید؟

از این سوال انتظار یک پاسخ دقیق و قاطع نداشته باشید. آن شخص هنوز با کسب و کار شما کاملا آشنا نیست و دسترسی به آمار و اطلاعات مورد نیاز ندارد. اما از او بخواهید پیش بینی خودش را بگوید، دلایل او را بشنوید و با انتظارات خود مقایسه کنید.

اگر انتظارات شما واقع بینانه باشد، نباید اختلاف زیادی با پیش بینی های نیروی مورد نظر داشته باشید.

یک آزمون استخدام کوچک

یکی از کمپین هایی که خودتان یا یکی از رقبایتان اجرا کرده است را برای نیروی مورد نظر شرح دهید، هدف آن کمپین را مشخص کنید و بعضی فعالیت های انجام شده در آن را به او نشان دهید. اگر میتوانید آمار و نتایج را هم در اختیار او بگذارید  و حالا از او بخواهید راهکارهایی برای افزایش کارایی این کمپین پیشنهاد دهد.

نیروی متخصص پیدا نمی کنم. چه کنم ؟

همه نیروی های خوب قبلا استخدام شده اند و شما مانده اید برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود چه باید بکنید؟ نیروی خودتان را تربیت کنید

از طریق تست MBTI یکی از کارمندان فعلی مجموعه که به شما وفادار است و پتانسیل اینکار را دارد انتخاب کنید ( اگر ندارید هم یکی پیدا کنید ). بعد با یک مربی یا متخصص دیجیتال مارکتینگ تماس بگیرید و از او بخواهید نیروی شما را، اختصاصا برای کسب و کار خودتان و به صورت عملی آموزش دهد.
این کار چند مزیت دارد :

  • از همان ابتدا دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود را شروع کرده اید ( هرچند با سرعت و کیفیت پایین )
  • بعد از شش ماه به نتایج اولیه می رسید مانند افزایش ورودی تماس، اولین فروش های اینترنتی و …
  • بعد از یکسال نیروی شما می تواند به تنهایی و بدون نیاز به نظارت و آموزش مربی، گلیم کسب و کار شما را از آب بیرون بکشد.
  • این نیرو با احتمال بسیار بالا برای مدت زیادی درکنار شما خواهد ماند و با شما همکاری خواهد کرد.

 

مربی یا مشاور دیجیتال مارکتینگ از کجا پیدا کنم ؟

شما برای استخدام متخصص دیجیتال مارکتینگ یا آموزش نیروی خودتان به یک مشاور نیاز دارید. این همان جاییست که من می توانم به شما کمک کنم. یا از کسانی که قبلا اینکار را کرده اند پرس و جو کنید تا یک فرد قابل اعتماد به شما معرفی کنند.

اما برای ارتباط با من کافیست شماره تماس خود را اینجا وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیرم:

    این مقاله حاصل یک هفته نوشتن، پاک کردن، تفکر و تحقیق بود. امیدوارم آنقدر که خودم فکر می کنم برای شما مفید و کارگشا باشد. بعلاوه مثل همیشه سوالات خودتان را می توانید زیر همین پست ارسال کنید. من در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما دوستان خوبم خواهم بود.

    خیلی خیلی موفق باشید 🙂

     

     

     

    دیدگاه خود را بنویسید