چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم ؟

در یکی از پست های قبل یعنی ” متخصص دیجیتال مارکتینگ شدن یا نشدن” برایتان از سختی‌ها و مزیت‌های این حرفه گفتم. بعلاوه از شما خواستم به سوالات یک چک لیست درباره خودتان پاسخ بدهید. حالا اگر هنوز تصمیمتان درباره انتخاب این شغل جدیست، در این مطلب به شما می‌گویم چطور یک دیجیتال مارکتر شوید یا در واقع خواهم گفت من چطور یک دیجیتال مارکتر شدم!

فکت: دیجیتال مارکتینگ یکی از پول سازترین مشاغل غیرحضوری یا اصطلاحا ریموت در دنیاست. 

۱-مهارت های خودتان را به عنوان دیجیتال مارکتر، همواره ارتقا بدهید

از نظر من درست‌ترین کار دنیا سرمایه گذاری کردن آدم‌ها بر روی ارتقا خودشان است ( نه روی بالا بردن مدل گوشی و ماشین و لباس و اکسسوری ) . اگر کمبود یک مهارت را در خودتان حس میکنید باید بدستش بیاورید. کلاس زبان بروید، تماشای ویدئوهای آموزشی فوتوشاپ، طراحی سایت، میکس و مونتاژ فیلم یا تولید موشن گرافیک را شروع کنید. سمینارهای درست و حسابی شرکت کنید. از افراد متخصص وقت مشاوره بگیرید و در دوره‌های آنلاین شرکت کنید.
البته که قرار نیست همه این کارها را در طول یک سال انجام بدهید اما وقتی بدنبال ارتقا خودتان باشید،پنج سال دیگر با امروزتان فاصله زیادی دارید.

فریلنس دیجیتال مارکتر

زبان انگلیسی :

شخصا آموزش زبان انگلیسی را همیشه جدی دنبال کردم و همین مسئله الان در جستجو، تحقیق و مطالعه منابع معتبر به من کمک می‌کند.

فوتوشاپ:

خیلی سال پیش یادگیری فوتوشاپ را شروع کردم، هنوز هم گاهی ترفندهای جدید یاد می‌گیرم. استفاده کردن از فوتوشاپ کار سختی نیست و نباید از آن بترسید. درواقع برای انجام هرکاری در فوتوشاپ یک عالم راه هست که من هم همه‌ آن‌ها را بلد نیستم. مهم‌ترین مسئله در خلق محتوای تصویری این است که باید تصاویر زیادی ببینید، مخاطب را بشناسید و محتوایی درست کنید که به بهترین شکل ممکن پیام‌اش را منتقل کند.

طراحی سایت:

برای طراحی سایت می‌توانید با یک طراح یا تیم طراحی سایت همکاری کنید ولی تجربه‌ به من نشان داده است که اغلب طراحان سایت که دید بازاریابی ندارند، سایت‌های بهینه و کاربر پسند طراحی نمی‌کنند. بعلاوه برای پروژه‌های کوچک که بودجه‌های کمی دارند اصلا منطقی نیست که تیم طراحی سایت وارد پروژه شود. چنین وقت‌هایی شما باید مثل یک قهرمان بتوانید سایت را هم طراحی کنید.

اینکار را می‌تونید و باید با CMSهای آماده انجام بدهید. چرا؟ چون باید سریع و کم هزینه باشد. از معروف‌ترین CMSهای آماده میتوان به وردپرس اشاره کرد که برای سایت‌های شرکتی یا فروشگاهی مناسب است. آموزش‌های آنلاین زیادی درباره راه‌اندازی سایت با وردپرس و بقیه CMSها وجود دارد که هم می‌توانید از آنها استفاده کنید و هم اینکه یک دامنه و هاست تهیه کنید و آستین‌ها را بزنید بالا و اولین سایت را خودتان بسازید و تجربه کسب کنید.

تولید ویدئو :

وقتی که حرف از تولید محتوای ویدئویی در فرآیند دیجیتال مارکتینگ می‌زنیم، منظورمان فقط لایو اینستاگرام نیست. اگر همانطور که قبلا گفتم، برای مجموعه‌ای کار کنید که بودجه چندانی به دیجیتال مارکتینگ اختصاص نمی‌دهد، نمی‌توانید با استدیوهای حرفه‌ای برای تولید ویدئو همکاری کنید. بنابراین باید زحمت تولید ویدئوهای مجموعه، رویدادها و محصولات را هم خودتون بکشید.

فیلم برداری با یک گوشی موبایل باکیفیت و یک گیم‌بال هم می‌تواند انجام گیرد و نیازی به دوربین‌های حرفه‌ای نیست. اما برای ادیت فیلم باید به استفاده از یک نرم‌افزار ادیت آشنا باشید. من با Adobe Premiere کار می‌کنم اما حتی اپلیکیشن‌های موبایل هم برای این کار وجود دارند. مثلا You Cut

تولید موشن گرافیک:

این توانایی می‌تواند یکی از چیزهایی باشه که حساب شما را از خیلی از آدم‌های مدعی دیگه در دریای خونین رقابت دیجیتال مارکترها جدا می‌کند. برای تولید موشن‌گرافیک علاوه بر تسلط به  Adobe After Effects، باید بتوانید سناریوهای جذابی هم طراحی کنید. اجرای یک سناریو جذاب حتی با تکنیک‌های خیلی ساده، میتواند نتیجه فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

نگارش قوی :

منظورم از داشتن نگارش قوی، مهارت نوشتن کتاب نیست. همین که بتوانید ساده و صریح و صحیح بنویسید کافیست. مثلا نباید ایده‌آل را بنویسید ایده‌ عال!

راه چاره چیست؟ اول اینکه کتاب بخوانید حتی رمان‌های عاشقانه، دوم اینکه هر متنی که می‌نویسید یک روز کنار بگذارید و بعدا بخوانید و از خودتان بپرسید چطور می‌توانم آن را بهتر کنم. اوایل می‌توانید از یک نفر دیگر هم برای شناختن اشکالات کمک بگیرید.

۲-هر دو یا سه روز یک مقاله زبان اصلی و جدید درباره دیجیتال مارکتینگ مطالعه کنید

یک چیز جالب تعریف کنم؟ من در دوره‌ای از فعالیتم به شدت کتاب خواندم. در واقع تولید محتوای یک فروشگاه کتاب بزرگ در حوزه بازاریابی و فروش را برعهده گرفتم که باعث می‌شد همیشه کتابی برای خواندن داشته باشم و بعلاوه حقوق هم بخاطرش دریافت کنم!
مطالعه این کتاب‌ها برای من بسیار مفید بود و باعث شد به طور کلی دید خوبی از اصول برندینگ، مارکتینگ و فروش پیدا کنم. اما با این حال قاطعانه می‌گویم کاربردی‌ترین مواردی که یاد گرفتم از طریق مطالعه وبلاگ‌های تخصصی بوده است.

مقاله ها برخلاف کتاب ها به روز هستند، مختصر و مفید به اصل موضوع اشاره می کنند و رایگان و در دسترسند.

یک لیست کامل از کتاب‌هایی که می‌توانید به مرور تهیه و مطالعه کنید را به زودی همینجا قرار می‌دهم. حتما کتاب‌های خوب بیشتری هم هست، اگر سراغ دارید به من معرفی کنید.

لیست سایت‌هایی که مطالعه مقالاتشان با موضوع دیجیتال مارکتینگ میتواند به شما کمک کند :

وبسایت متمم (هزینه اشتراک ماهیانه دارد )
forbes.com
entrepreneur.com

 

البته که هزاران کتاب و سایت دیگر هم وجود دارد اما برای رسیدن به نتیجه بهتر است چند منبع را انتخاب کنید و متمرکز عمل کنید.

۳- مهارت متقاعد کردن و گرفتن پروژه از کارفرما را بدست بیاورید

  • برای کارفرما توضیح بدهید که کار کردن با یک فریلنسر از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است. بدون بیمه و مالیات و نیاز به امکانات خاصی هم ندارد.
  • از قبل تحقیق کنید و به کارفرما نشان بدهید که صنعت و کسب و کارش را می‌شناسید.
  • برای کارفرما مشخص کنید که همکاری با شما چه مزایایی می‌تواند برای کسب و کارش ایجاد کند .
  • نمونه کار قوی و توصیه‌نامه‌های کارفرماهای قبلی را به او نشان بدهید.
  • در تماس‌ها، برخوردها، شبکه‌های اجتماعی‌تان، به کارفرما نشان بدهید که با یک حرفه‌ای طرف است.
  • کارفرماها معمولا از کار کردن با فریلنسرها واهمه دارند. می ترسند که بعد از گرفتن پیش پرداخت دیگر خبری از شما نشود، در موعد مقرر کار را تحویل ندهید، نتیجه‌ی ضعیف از پروژه با شما بگیرند و شما به قدر کافی برای کسب و کار آنها وقت نگذارید. خیال کارفرما را بابت همه این موارد راحت کنید.
  • همیشه قیمتی بدهید که ارزش شمارا حفظ و نگرانی کارفرما از هزینه‌ها را کم کند. حتما برای اینکار دستمزد رقبا را رصد کنید.
  • به قول و قرارهایتان پایبند باشید.
  • یک متن قرارداد آماده هم داشته باشید. متن یکی از قراردادهای خودم را ( قرارداد دیجیتال مارکتینگ ) اینجا برای دانلود قرار میدهم.

دانلود قرارداد دیجیتال مارکتینگ

۴- یک لیست از همه کارهایی که برای هر پروژه باید انجام بدهید را داشته باشید

یک سری از اطلاعات را باید در ابتدا برای اجرای هر پروژه ای جمع آوری کنید، یک لیست تهیه کنید تا چیزی از قلم نیوفتد:

  • مشخص کردن اهداف دیجیتال مارکتینگ : افزایش آگاهی از برند / تولید سرنخ / معرفی محصول / فروش اینترنتی
  • دسته بندی مخاطبین: سن / جنیسیت / شغل / تحصیلات و …
  • تحلیل رقبا : شبکه‌های اجتماعی / سایت / بک لینک‌ها / کلمات کلیدی
  • تعیین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ : لوکس‌گرا / ویروسی / اجازه‌ای / انبوه و …
  • تعیین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ : سئو / شبکه‌های اجتماعی مختلف / تجربه کاربری در سایت / کلمات کلیدی / منابع محتوا / هویت بصری

۵-چابک، بهینه و با اعتماد بنفس باشید

زمانی می رسد که باید روی دو یا چند پروژه به صورت همزمان کار کنید، بنابراین باید همواره آماده پریدن از روی یک موضوع مثلا صنعت ساختمان، روی یک موضوع دیگر مثل مد و لباس باشید. بعلاوه هر کدام از کارفرماها ایده‌ها،نظرات و انتظارات متفاوت دارند. هرکاری لازم است انجام بدهید تا کمترین زمان تلف شده را داشته باشید. چرا؟ چون شما یک فریلنس دیجیتال مارکتر هستید! پذیرفتن واقعیت، برنامه ریزی و مدیریت صحیح پروژه به شما کمک خواهد کرد.

اسیر افکار منفی نشوید و فراموش نکنید خیلی از اوقات نباید به نظرات افراد بی‌تخصص اهمیت بدهید. نتایج کار شما تنها چیزیست که مهم است نه قضاوت بقیه افراد درباره اینکه شما چقدر کار خودتان را بلد هستید! حتی هر متخصصی با روش خودش کارها را انجام میدهد و اگر قرار بود همه از یک راه به نتیجه برسند، تیم‌های فوتبال اینقدر برای استخدام مربی‌های مختلف هزینه نمی‌کردند!

 

۶-در یک زمینه از دیجیتال مارکتینگ متخصص واقعی شوید

این موارد زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ هستند:

  • کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی
  • گرافیک و تصویرسازی
  • ویدئو مارکتینگ
  • موشن گرافیک
  • سئو  SEO
  • بهینه سازی نرخ تبدیل مشتری CRO
  • ایمیل مارکتینگ
  • سوشال مدیا مارکتینگ SMM
  • تبلیغات کلیکی PPC
  • کانتنت مارکتینگ ( بازاریابی محتوایی)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • پرفورمنس مارکتینگ
  • افیلیت مارکتینگ و….

همانطور که می‌بینید، دیجیتال مارکتینگ عرصه بسیار وسیع و پررقابتی است. جایی که می‌توان از آن با عنوان اقیانوس قرمزی یاد کرد که کوسه‌هایش در حال دریدن طعمه‌ها و یکدیگر هستند.

از کسی که تا کنون فقط یک پیج اینستاگرامی را به n هزار فالوور رسانده است بگیر تا شرکت‌های عریض و طویل، همه ادعای دیجیتال مارکتر بودن دارند. ادعایی که کم و بیش، در سطح و اندازه‌های مختلف، واقعیت دارد.

اما شما علاوه بر آشنایی کلی با همه ابعاد دیجیتال مارکتینگ، باید بتوانید در یک گوشه از آن که بهتر است گوشه‌ای کم رقابت باشد، دانش و مهارت خودتان  را عمیق کنید. فراموش نکنید که مجموعه‌های بزرگ هرگز با یک نفر برای تمام این تخصص‌ها قرارداد نمی‌بندند، آن‌ها در هرکدام از این زیرمجموعه‌ها به دنبال افراد نخبه می‌گردند. و مجموعه‌های کوچک هم به دنبال یک شخص مثل آچار فرانسه هستند که از پس تمام این مهارت‌ها بربیاد.

فریلنس دیجیتال مارکتر
 

۷- وبسایت و شبکه‌های اجتماعی خودتان را راه‌اندازی کنید

دقیقا چطور فریلنس دیجیتال مارکتر هستید، اگر نام‌تان در فضای اینترنت پررنگ نباشد؟ حداقل وقتی یک نفر سرج می‌کند “سارا مومنی” از من به عنوان یک دیجیتال مارکتر انتظار می‌رود در لینک اول گوگل به نحوی ظاهر شوم.

لینکدین فعال داشتن برای شما از نان شب واجب‌تر است، سعی کنید آنجا محتوای حرفه‌ای و تخصصی منتشر کنید و از تجربیات کاری‌تان بگویید و با بقیه دیجیتال مارکتر ها Connect شوید.

اگر می‌توانید ویدئو درست کنید یوتیوب را اصلا از دست ندهید. یوتیوب امروز به عنوان یک موتور جستجو شناخته می‌شود.

اگر به تولید محتوای تصویری یا متنی در مورد خودتان یا آنچه که بلدید، برعکس من علاقه دارید حتما در اینستاگرام یا توئیتر حضور فعال داشته باشید.

درکنار همه اینها داشتن یک وبسایت شخصی همان کاری‌است که همه رقبا از پس‌اش برنمی‌آیند. سایتی که در آن از خاطرات پروژه هایتان بگویید، نمونه کارهایتان را قراربدهید و مشخصات تماس بگذارید.

حتما با یک آفر ویژه برای تولید سرنخ در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان مانور بدهید. مثل ۲۰ درصد تخفیف بهینه سازی وبسایت یا

دریافت ۱ ساعت مشاوره رایگان با موضوع دیجیتال مارکتینگ . شماره تماس خود را ارسال کنید.


    ۸- رابطه سازی کنید

    پیدا کردن چند پروژه اول برای شما بسیار سخت خواهد بود و باید کاری کنید که نامتان پرآوازه شود.

    • در شبکه های اجتماعی مرتبط با مارکتینگ به بحث و تبادل نظر بپردازید .
    • خیلی زود یک پیام یا یک ایمیل برای معرفی خودتان طراحی کنید و برای کسانی که به صورت آنلاین با آنها در ارتباط هستید ارسال کنید. مثل من خجالت نکشید!
    • به دوستان یا همکاران سابقتان بگویید که در ازای ارجاع پروژه، به آنها پاداش می‌دهید.
    • از بازاریابی آفلاین غافل نشید. در ایونت ها، سمینارها و بحث های مرتبط با مارکتینگ شرکت کنید. این کار کمک می‌کند با آدمهای جدید آشنا شوید.

    و در آخر، از هر هنری که در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارید استفاده کنید تا خودتان را معرفی و پروموت کنید.

    خبببب دوستان من، این مقاله را در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۹ مجددا و برای چندمین بار بروزرسانی کردم و هنوز هم از خودم می‌پرسم آیا این مطلب برای خواننده کامل است؟ اگر کامل نیست یا هنوز سوالی درباره دیجیتال مارکتر شدن دارید، لطفا از قسمت دیدگاه نظرتان را ارسال کنید تا همفکری کنیم.

    دیدگاه خود را بنویسید