راهنما‌یی ها

چگونه یک فریلنس دیجیتال مارکتر شویم ؟

توی یکی از پست های قبل یعنی ” متخصص دیجیتال مارکتینگ شدن یا نشدن” براتون از سختی ها و مزیت های این حرفه گفتم. بعلاوه ازتون خواستم به سوالات یک چک لیست درباره خودتون پاسخ بدید. حالا اگر هنوز تصمیمتون درباره انتخاب این شغل جدیه، میخوام بهتون بگم چطور یک فریلنس دیجیتال مارکتر بشید یا در واقع میخوام بگم من چطور یک فریلنس دیجیتال مارکتر شدم!

چگونه فریلنس دیجیتال مارکتر شویم

فکت: دیجیتال مارکتینگ یکی از پول سازترین مشاغل غیرحضوری یا اصطلاحا ریموت در دنیاست. 

۱-مهارت های خودتون رو همواره ارتقا بدید

من متولد ۱۳۶۹ هستم، از ۹ سالگی زبان خوندم تا امروز! ۱۶ سالگی کار با فتوشاپ رو آموزش دیدم، ۲۰ سالگی طراحی و پیاده سازی وب فرانت ( یا همون واسط کاربری وبسایت ) رو شروع کردم. از ۲۵ سالگی با وردپرس شروع به کار کردم و تازه چندماهه کار با افترافکت رو استارت زدم و یه عالمه چیز دیگه ام هست که هنوز میخوام یاد بگیرم. بعلاوه از ۲۰ سالگی تا امروز در کنار همه فعالیت هام، کار کردم .
از نظر من درست ترین کار دنیا سرمایه گذاری کردن آدمها روی ارتقا خودشونه ( نه روی بالا بردن مدل گوشی و ماشین و لباس و اکسسوری ) . اگر کمبود یک مهارت رو در خودتون حس میکنید باید بدستش بیارید. برید کلاس زبان، شروع کنید ویدئوهای آموزشی فوتوشاپ، طراحی سایت با وردپرس، میکس و مونتاژ فیلم یا تولید موشن گرافیک ببینید. سمینارهای درست و حسابی شرکت کنید. از افراد متخصص وقت مشاوره بگیرید و توی دوره های آنلاین شرکت کنید.
می دونم قرار نیست همه این کارها رو توی یک سال انجام بدید اما وقتی بدنبال ارتقا خودتون باشید،پنج سال دیگه خیلی با امروزتون فاصله دارید.

فریلنس دیجیتال مارکتر

۲-هر دو یا سه روز یک مقاله زبان اصلی و جدید درباره دیجیتال مارکتینگ مطالعه کنید

من در دوره ای از فعالیت حرفه ایم به شدت کتاب خوندم. در واقع تولید محتوای یک فروشگاه کتاب بزرگ در حوزه بازاریابی و فروش رو برعهده گرفتم که باعث می شد همیشه کتابی برای خوندن داشته باشم و بعلاوه حقوق هم بخاطرش دریافت کنم!
مطالعه این کتابها برای من بسیار مفید بود و باعث شد به طور کلی بر مباحث مارکتینگ و فروش احاطه پیدا کنم اما به جرات می تونم بگم کاربردی ترین آموزش ها رو از مطالعه مقالاتی که در سایت های معتبر منتشر می شد، بدست آوردم.
مقاله ها برخلاف کتاب ها به روز هستند، مختصر و مفید به اصل موضوع اشاره می کنند و رایگان و در دسترسند.

لیست کتاب هایی که پیشنهاد می کنم مطالعه کنید :

عصر سوم بازاریابی / فلیپ کاتلر
روانشناسی نفوذ / بی چالدینی
کتاب قرمز یا رموز فروش موفق / جفری گیتومر

لیست سایتهایی که مطالعه مقالاتشون به شما کمک می کنه :

وبسایت متمم
forbes.com
entrepreneur.com
و سایت من 🙂

میدونم که هزاران کتاب و سایت دیگر هم وجود داره اما برای رسیدن به نتیجه باید متمرکز عمل کنید.

۳- مهارت متقاعد کردن و گرفتن پروژه از کارفرما را بدست بیارید

توی مقاله بعدی سعی میکنم اونقدری که بلدم در این مورد راهنماییتون کنم. بهرحال همیشه می تونید در این باره سرچ کنید. بعلاوه یک متن قرارداد هم آماده داشته باشید، من متن یکی از قراردادهامو ( قرارداد دیجیتال مارکتینگ ) اینجا برای دانلود قرار میدم.

دانلود قرارداد دیجیتال مارکتینگ

۴- یک لیست از همه کارهایی که باید انجام بدید داشته باشید

یک سری از اطلاعات هست که باید در ابتدا برای اجرای هر پروژه ای جمع آوری کنید، یک لیست تهیه کنید تا چیزی از قلم نیوفته:

  • یافتن اهداف دیجیتال مارکتینگ
  • دسته بندی مخاطبین
  • تحلیل رقبا
  • شبکه های اجتماعی مورد نیاز و کارکرد هرکدام
  • خلق یا اصلاح هویت برند 
  • نقشه ی ساده اصلاح شده از وبسایت
  • استراتژی سئو و تولید محتوا
  • تعریف فرایند خرید یا سفارش
  • لیست کلمات کلیدی
  • لیست هشتگ ها و ….

۵-چابک، بهینه و با اعتماد بنفس باشید

زمانی می رسه که باید روی دو یا چند پروژه به صورت همزمان کار کنید، بنابراین باید همواره آماده پریدن از روی یک موضوع مثلا صنعت ساختمان، روی یک موضوع دیگه مثل مد و لباس باشید. بعلاوه هر کدام از کارفرما ها ایده ها،نظرات و انتظارات متفاوت دارند. هرکاری لازمه انجام بدید تا کمترین زمان تلف شده ارو داشته باشید. چرا؟ چون شما یک فریلنس دیجیتال مارکتر هستید! پذیرفتن واقعیت، برنامه ریزی و مدیریت صحیح پروژه به شما کمک خواهد کرد.

اسیر افکار منفی نشید و فراموش نکنید خیلی از اوقات نباید به نظرات افراد بی تخصص اهمیت بدید. نتایج کار شما تنها چیزیه که مهمه نه قضاوت بقیه افراد درباره اینکه شما چقدر کار خودتون رو بلد هستید! حتی هر متخصصی با روش خودش کارها رو انجام میده و اگر قرار بود همه از یک راه به نتیجه برسند، تیم های فوتبال اینقدر برای استخدام مربی های مختلف هزینه نمی کردند!

 

۶-در یک زمینه از دیجیتال مارکتینگ متخصص واقعی باشید

کپی رایتینگ
گرافیک
ویدئو مارکتینگ
موشن گرافیک
سئو  SEO
بهینه سازی نرخ تبدیل مشتری CRO
ایمیل مارکتینگ
سوشال مدیا مارکتینگ SMM
تبلیغات کلیکی PPC
کانتنت مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ
پرفورمنس مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ و….

همونطور که می بینید، دیجیتال مارکتینگ صنعت بسیار وسیع و پررقابتیه که شما علاوه بر آشنایی کلی با همه ابعادش، باید بتونید در یک گوشه ی اون دانش خودتون عمیق کنید. فراموش نکنید که مجموعه های بزرگ هرگز با یک نفر برای تمام اینکارها قرارداد نمی بندند، اون ها در هرکدام از این زیرمجموعه ها به دنبال افراد نخبه می گردند.

فریلنس دیجیتال مارکتر
 

۷- وبسایت و شبکه های اجتماعی خودتون رو راه اندازی کنید

دقیقا چجور فریلنس دیجیتال مارکتر هستید، اگر اسمتون در فضای اینترنت پررنگ نباشه ؟ لینکدین فعال داشتن برای شما از نون شب واجب تره، اگر می تونید ویدئو درست کنید آپارت و یوتیوب رو اصلا از دست ندید و اگر میتونید تولید محتوای تصویری کنید حتما در اینستاگرام حضور داشته باشید. درکنار همه اینها شما حتما نیاز به یک وبسایت شخصی دارید. سایتی که در اون از خاطرات پروژه هاتون بگید، نمونه کارهاتون رو قراربدید و مشخصات تماس بگذارید.
بعلاوه حتما یک آفر ویژه که میتونه براتون تولید سرنخ کنه طراحی کنید و توی وبسایت و شبکه های اجتماعی تون روش مانور بدید. مثل ۲۰ درصد تخفیف بهینه سازی وبسایت یا

دریافت ۱ ساعت مشاوره رایگان با موضوع دیجیتال مارکتینگ . شماره تماس خود را ارسال کنید.


۸- رابطه سازی کنید

پیدا کردن چند پروژه اول برای شما بسیار سخت خواهد بود و باید کاری کنید که اسمتون اون بیرون بپیچه :

  • در شبکه های اجتماعی مرتبط با مارکتینگ به بحث و تبادل نظر بپردازید .
  • خیلی زود یک پیام یا یک ایمیل برای معرفی خودتون طراحی کنید و برای کسانی که به صورت آنلاین با اونها در ارتباطید ارسال کنید.
  • به دوستان یا همکاران سابقتون بگید که در ازای ارجاع پروژه، به اونها پاداش می دید.
  • از بازاریابی آفلاین غافل نشید. در ایونت ها، سمینارها و بحث های مرتبط با مارکتینگ شرکت کنید. این کار کمک می کنه با آدمهای جدید آشنا بشید.

و در آخر، از هر هنری که در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارید استفاده کنید تا خودتون رو معرفی و پروموت کنید.

دوستان من، برای تولید محتوای سایت میشه مقاله هایی رو در عرض یک ساعت تولید کرد که تمام استاندارد های لازم رو هم داشته باشند ولی من چندین روز برای نوشتن این مقاله تلاش کردم تا به همه نکات مهم اشاره کرده باشم و امیدوارم شمارو به چیزی که دنبالش بودید رسونده باشم. حالا اگر هنوز در این باره سوالی دارید توی کامنت ها مطرح کنید تا همفکری کنیم.

2 دیدگاه در “چگونه یک فریلنس دیجیتال مارکتر شویم ؟”

  1. محمودی می گوید:

    شما خودتون همه این کارها رو انجام دادید؟

    1. سارا مومنی می گوید:

      من هم در این مسیر هستم دوست عزیز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.