همایش یا نمایش

شباهت همایش و کُشتی

تابحال مسابقات کشتی کچ (کج) تماشا کردید ؟ من که تا همین دو سال پیش فکر میکردم واقعا دو نفر به قصد کشتن هم وارد رینگ می شوند و با ضربات کشنده یا هرچیزی که دم دستشان بیاید از هم پذیرایی می کنند، گوششان هیچ وقت به اخطارهای داور بدهکار نیست و دستشان برسد خود داور را هم یک دل سیر کتک می زنند در حالیکه یک عده آدم سادیستی هم بیرون رینگ تشویقشان می کنند.

اما بعدا با دیدن یک فیلم درباره زندگی قهرمانان یا بهتراست بگویم “بازیگران” کشتی کچ یک نفس راحت کشیدم! بله آنها همه بازیگر بودند و نتیجه هربازی از قبل معلوم بود و همه تماشاچیان هم آگاهانه تنها برای دیدن یک تئاتر اکشن و بزن بزن آنقدر شور و شعف داشتند. اما یک “من” هم وجود داشت که از همه جا بی خبر، مبهوت این صحنه آرایی ها شده بود!

مشابه همین داستان آن چیزیست که امروز در همایش ها و سمینارهای متعدد اتفاق می افتد.

سمینار به سبک کشتی کج

نکته : رویکرد این مطلب بیشتر درباره موضوعات داغ همایش های روز کشور مانند این موارد انتخاب شده است : همایش بازاریابی و فروش ،سمینار کارآفرینی ، اصول و فنون مذاکره ، همایش ثروت آفرینی

آیا شرکت در همایش ها اشتباه است ؟

نه اشتباه نیست، اما باید بدانید چه همایشی متناسب با نیاز شماست. میخواهم به شما بگویم که سمینارها هم مثل کُشتی، گاهی فقط یک نمایش جذاب هستند و گاهی هم پر از نکات تخصصی و آموزشی.

وقتی قبل از شرکت در یک همایش، نظر من را می پرسید، معمولا چند سوال مطرح می کنم:

هدفتان چیست ؟

هدف آنهایی که به تماشای مسابقه کشتی کج می روند تماشای یک نمایش اکشن و تخلیه ی هیجان است، اما کسانی که به تماشای یک مسابقه کشتی واقعی می روند به دنبال اهداف دیگری مثل حمایت از تیم محبوبشان هستند. هدف ها متفاوت است و این تفاوت اهمیت زیادی دارد.

مشخص کنید هدفتان از شرکت در یک سمینار چیست تا بفهمید کجا می توان دنبال آن هدف بود

  • بازاریابی با مخاطبین همایش : نمایشی / تخصصی
  • گواهی شرکت در همایش : نمایشی / تخصصی
  • حفظ یا کسب پرستیژ شغلی : نمایشی / تخصصی
  • کسب اطلاعات اولیه در یک زمینه : نمایشی
  • یادگیری : تخصصی
  • بدست آوردن سرنخ علمی : تخصصی
  • شبکه سازی با متخصصان یک رشته : تخصصی

سخنران یا سخرانان چه کسانی هستند؟

وقتی می پرسم سخنران کیست؟ خیلی به دنبال نام نیستم، نکته مهم شهرت و سابقه افراد است.
در تبلیغات همایش از سخنران با چه عنوانی یاد شده است ؟ دقت کنید که عنوان سخنران در تبلیغات در واقع برجسته ترین کاریست که وی تا امروز انجام داده است. چند مثال می زنم

  • مشاور/مدیر/بنیان‌گذار برند فلان : اینجا با احتمال زیاد می توانید از شکست ها و پیروزی های واقعی یک تیم بشنوید و یاد بگیرید
  • استاد دانشگاه فلان : هرچقدر از کلاس های دانشگاه بهره بردید، از این همایش هم بهره می برید
  • نویسنده کتاب یک گام تا میلیاردر شدن : البته میلیاردر شدن خود آقای نویسنده، با شرکت کردن شما در همایش هایش!
  • پولدارترین جوان خودساخته ایران :  فراموش نکنید شغل بعضی ها، ادای آدم های موفق را درآوردن است و در بهترین حالت می توانند به شما یاد بدهند که چطور پرسنال برند دروغین داشته باشید.
  • سلطان حافظه و …

پیشنهاد می کنم این ویدئوی طنز از سوریلند رو تماشا کنید :

 

موضوع سخنرانی هر سخنران چیست ؟ مدت زمان سخنرانی چقدر است؟

چند وقت پیش در یک همایش تخصصی دیجیتال مارکتینگ شرکت کردم. آقای سینا شفیع زاده ، سخنرانی با عنوان دلایل شکست “نظربازار” ارائه دادند که بسیار آموزنده بود. خود ایشان فاندر استارتاپ نظربازار بود و با این حال صادقانه دلایل شکستش را با ما در میان گذاشت.
این موضوع را مقایسه کنید با سخنران هایی که برای شما درباره دلایل موفقیت کوکاکولا سخنرانی می کنند! درحالیکه خودتان هم می تونستید با یک سرچ ساده همه چیز را بفهمید.
مخلص کلام اینکه سخنران باید درباره تجربیات و یافته های شخصی خودش صحبت کند، نه یاوه سرایی درباره موضوعاتی که هیچ نقشی در شکل گیری آن ها نداشته است.

آنچه که من با تجربه فهمیدم این است که اگر زمان یک سخنران برای ارائه مطالبش بیشتر از ۲۰ دقیقه باشه، سطح کیفی آن مطالب به شدت نازل و کم عمق خواهد شد، در واقع بیشتر به صغری کبری چیدن شباهت پیدا می کند تا انتقال صریح یک تجربه یا آموزش.
اگر حجم اطلاعات به قدری زیاد است که تایم ۲۰ دقیقه‌ای برای بیان آن کافی نیست، باید در قالب کارگاه ارائه بشود و نه یک سمینار.

 

چند ویژگی همایش های تخصصی واقعی

  1. عناوین صریح و تخصصی دارند مانند : همایش تجربه کاربری با رویکرد فین تک
  2. ترکیبی از سخنرانی و کارگاههای مختلف هستند.
  3. سخنران ها از طرف مجموعه برگزارکننده به همایش دعوت شده اند.
  4. سخنران ها تجربه های علمی و عملی قابل استناد دارند.
  5. هرگز رایگان نیستند

چند ویژگی سمینارهای نمایشی

  1. عناوین گول زننده و عجیب غریب دارند مانند : رونمایی از تئوری زرافه در برندسازی شخصی
  2. سخنران، برگزارکننده همایش هم هست.
  3. شغل سخنران ها، سخنرانی کردن است.
  4. سخنرانان معمولا القابی مانند استاد، پروفسور، سلطان، …ترین ، را یدک می کشند.
  5. سخنران ها وعده ی موفقیت در ازای خرید یک کتاب، بسته آموزشی و شرکت در دوره طلایی را می دهند. (کاسبی می کنند)
  6. گاهی اوقات ( نه همیشه) رایگان هستند.

 

وبسایت ایوند برای آگاهی و ثبت نام همایش های مختلف

آنچه سعی کردم در این مطلب با شما به اشتراک بگذارم تجربه من از علاقه‌ام به شرکت در سمینار های مرتبط با شغلم بود. به عنوان درد و دل باید بگویم هرگز موفق نشدم در شهر اصفهان در یک سمینار غیرنمایشی شرکت کنم که این واقعا ناراحت کننده است. هرچند فکر نکنم به جز تهران، بقیه شهرها هم در شرایط بهتری قرار گرفته باشند.
من که هربار مجبورم برای موضوعات تخصصی مورد علاقه ام، رنج سفر بر خود هموار کنم و سفر کوتاهی به پایتخت داشته باشم. اما امیدوارم با ارتقا سطح توقع شما به عنوان مخاطب سمینارها، به زودی شاهد اتفاق های خوب در شهرهای دیگر هم باشیم .

اگر تجربه ای درباره شرکت در سمینار دارید خوشحال می شوم در قسمت نظرات با من و بقیه به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه خود را بنویسید