راهنما‌یی ها, مفهوم ها

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ ( copywriting ) به شکل ساده یعنی تبلیغ نویسی بنابراین با کپی رایت ( copy right) خیلی فرق داره و به کسی که اینکارو انجام میده کپی رایتر گفته می شه.

کپی رایتینگ چیست و چه مهارتهایی لازم دارد

اگر تا امروز فکر میکردید برندهای بزرگ، متن تبلیغاتشون رو از توی جوب پیدا میکنند، امروز قراره بفهمید اشتباه می کردید!

کپی رایتینگ تبلیغاتی از نظر من یعنی جلب توجه مخاطب، بوسیله کلمات، در مختصرترین حالت ممکن

هدف کپی رایتینگ

هدف از کپی رایتینگ در دنیای تبلیغات افزایش میزان آگاهی مخاطبان مورد نظر از برند و فراخواندن این افراد برای انجام یک عمل خاص مثل ثبت نام ، تماس، خرید یا ارسال پیامک است.

موارد استفاده از آن

از کپی رایتینگ در بیلبورد، کاتالوگ، مجله، ایمیل تبلیغات، وبسایت، پیامک، شبکه های اجتماعی، تلوزیون و … استفاده می شود.

چند نمونه موفق copywriting

نمونه های جذاب زیادی رو با سرچ کردن می تونید مشاهده کنید، من چند نمونه از اونها رو اینجا قرار میدم

نمونه کپی رایتینگ در بیلبورد تبلیغاتی ایران

از نظر من جایزه جذاب ترین کپی رایتینگ در بیلبورد های ایران باید تعلق بگیره به بانک ملت و اسنپ. بعلاوه همیشه من بهترین تگ لاین ها و متن در تبلیغات رو در میان پروژه های آژانس تبلیغات بادکوبه دیدم و همیشه این مجموعه ارو تحسین کردم.

چگونه کپی رایتینگ کنیم؟

با مشاهده نمونه کارهای اثرگذار میشه به چند تم کلی در تولید متن تبلیغات رسید:
در شرایط روز جامعه یا موضوع داغ روز کشور دنبال موضوع بگردید. مثلا جمله ” یه تعویض طلایی” برای اپلیکیشن دیوار در دوران جام جهانی یا جمله “دانش، ثروتی که قیمت ندارد” برای دوران افت ارزش پول ملی، هردو موضوعی قوی و تاثیر گذار دارند.

روی مشکلی که قراره از مردم حل کنید متمرکز بشید. مثلا عبارت ” دیگه زنگ نزن ” که اساس یک کمپین تبلیغاتی بزرگ برای معرفی اسنپ فود بود، خیلی مستقیم روی حل مشکل سفارش تلفنی غذا ، تمرکز کرده است.

– موضوعی انتخاب کنید که به مردم حس خوب انتقال می دهد. مثلا عبارت ” رساندن لیلی به مجنون کار ماست” به دلیل سابقه ذهنی مردم از داستان لیلی و مجنون، حس خوبی رو منتقل می کند.

مردم را شوکه کنید یا در ذهن آنها علامت سوال بکارید . مثلا بانک ملت در نوروز ۹۶، در بیلبورد های خود آغاز سال ۱۳۹۷ را تبریک گفت و در یک لحظه هر مخاطبی رو میخکوب کرد.

خب، کپی رایتینگ یکی از کارهای مورد علاقه منه، اونقدر اینکار رو دوست دارم که ممکنه روزی کل دنیای جذاب تبلیغات رو رها کنم و بچسبم به همین کار و طراحی شعار برای کمپین های تبلیغاتی مختلف.

امیدوارم این مطلب به اندازه کافی براتون مفید باشه، اگر نکته مبهم یا سوالی براتون وجود داره حتما در قسمت نظرات همین پست بپرسید تا من در اسرع وقت پاسخ بدهم.

بعلاوه، به زودی مطلبی با عنوان چگونه کپی رایتر شوم هم منتشر خواهم کرد تا با تکنیک های این حرفه آشنا بشید.

2 دیدگاه در “کپی رایتینگ چیست؟”

  1. مهدیه می گوید:

    کتابی هم هست که در این زمینه معرفی کنید؟

    1. سارا مومنی می گوید:

      کتابی که خودم خوندم ” ادبیات تبلیغ ” هست که نویسنده اش خاطرم نیست. از مقاله های بروز در سایت های معتبر هم غافل نشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.