ایده هاراهنما‌یی ها

ساخت پست تعاملی برای اینستاگرام

سعی کردم خیلی زود به قولم درباره آموزش تولید پست و استوری تعاملی در اینستاگرام عمل کنم و فکر می‌کنم آموزش خوبی شد.

همه میدانیم که این روزها اینستاگرام (خوشبختانه) تبدیل به پلتفرم خرید و فروش خیلی از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شده است. چه در خانه صنایع دستی تولید کنید و چه فروشنده‌ی برج‌های لوکس و گرانقیمت باشید، می‌توانید بهترین مشتریان خود را از طریق اینستاگرام بدست بیاورید. حتی اگر هیچ محصولی برای فروش ندارید کافیست یک پیج موفق سرگرمی داشته باشید تا از طریق تبلیغات درآمد خوبی کسب کنید. خب…

کار شما هرچه که هست به شرطی می توانید در اینستاگرام موفق باشید که محتوای خوب تولید کنید و یکی از انواع محتواهای خوب، پست تعاملی اینستاگرام است. چرا؟ چون تعامل باعث احساس صمیمت مخاطب با صاحب پیج، افزایش اعتماد و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب می شود. بعلاوه میتوانید ازین تعامل برای افزایش فالوور واقعی، مرتبط و رایگان استفاده کنید.

ابزارهای تعامل در اینستاگرام

برای اکانت به طور کلی:

  • Follow
  • ارسال پیام یا Direct message
  • تگ کردن پروفایل شما در پست یا استوری
  • زدن برروی لینک در پروفایل
  • تماس یا ارسال پیامک

برای پست:

  • Like
  • Comment
  • Save
  • Share

برای استوری:

  • پاسخ به استوری
  • پاسخ به استیکرهای سوال یا نظر سنجی (Question, Poll, Slider)
  • زدن بروی لینک یا تگ

follow فالو

اگر در تنظیم بیوگرافی پیج خود نکات لازم را رعایت کنید، مخاطبینی که به دنبال پیجی با محتوا یا محصولات شما می‌گردند راحت‌تر شما را پیدا و احتمالا دنبال می‌کنند.

اما مهم‌تر از آن، اگر محتوای اصولی و ارزشمند تولید کنید، پیج شما به صفحه اکسپلور راه پیدا می‌کند. جاییکه کسانیکه فالور شما نیستند، با محتوای شما روبرو می‌شوند و شما می‌توانید به نحوی از آنها دعوت کنید پیج شما را فالو کنند.

  • درمیان تصاویر یا ویدئوی پست، دو پست جذاب قبلی خود را نیز معرفی کنید تا مخاطبین را به پیچ خود بکشانید.
  • روی کاور پست‌های آموزشی، شماره بزنید تا مخاطب متوجه شود پیج شما پست‌های دیگری نیز در همین زمینه پیش از این تولید کرده است و ازین به بعد نیز منتشر می‌کند.
  • خیلی ساده در ابتدای کپشن یا تصویر آخر اسلاید مزیت پیج خود را بگویید و از آنها بخواهید شمارا فالو کنند.
  • آموزش‌های سریالی درست کنید تا برای مشاهده قسمت‌های آینده شمارا دنبال کنند.

نظر من: الزاما همه کسب و کارها به تعداد فالوور بالا نیاز ندارند. اصلا بعضی از محصولات مخاطبین بسیار کمی در ایران یا حتی در دنیا دارند. مثلا ممکن است تعداد تمام کسانی که به یک محصول صنعتی خاص نیاز دارند کمتر از ۱۰۰۰ عدد باشد. اگر فروشنده این محصول سعی کند ۵۰۰۰ فالوور غیر مرتبط جذب کند، چه فایده‌ای برای او خواهد داشت؟

ارسال پیام خصوصی یا Direct message

یکی از را‌ه‌هایی که دنبال کنندگان شما برای تعامل با شما انتخاب می‌کنند استفاده از قسمت ارسال پیام است. این بخش بیشتر برای فروشندگان کالا و خدمات اهمیت دارد. مثلا برای دریافت راهنمایی درباره محصول و ثبت سفارش.

ممکن است جمع آوری شماره تماس مشتریان بالقوه (سرنخ‌ها) برای کسب و کار شما مهم باشد. شما می‌توانید در قالب یک پست یا استوری از آنها بخواهید جهت دریافت پیامک کد تخفیف یا دریافت سمپل محصولات، شماره تماس خود را از طریق دایرکت برای شما ارسال کنند.

هشدار: برای کسانی که شماره خود را در اختیار شما گذاشته‌اند ایجاد مزاحمت نکنید.

بعلاوه پاسخگویی صبورانه به سوالات و دغدغه‌های افراد در این بخش، توسط مدیر پیج بسیار اهمیت دارد و نباید بین دریافت پیام تا زمان پاسخ بیش از یک روز فاصله باشد.

تگ کردن داخل پست یا استوری

افراد به دلایل زیادی ممکن است شمارا داخل پست یا استوری‌های خود تگ کنند. مثلا وقتی که می‌خواهند از شما بابت محصولی که خریده‌اند، یا آموزشی که دیده‌اند تشکر کنند. یا برعکس زمانی که می‌خواهند صدای اعتراض و نارضایتی خود را به گوش شما و دیگران برسانند. هیچ وقت بی‌تفاوت از کنار تگ شدن نگذرید. حتما از آنها تشکر کنید ( در پیام خصوصی یا در یک استوری عمومی) و اگر شکایتی دارند حتما از طریق دایرکت پیگیری کنید.

در کمپین‌های تبلیغاتی هم می‌توانید از تگ کردن استفاده کنید. مانند تصویر زیر، می‌توانید از مخاطبین بخواهید با یکی از محصولات شما پستی را منتشر و شمارا زیر آن تگ کنند تا در قرعه کشی شما شرکت کنند.

نمونه پست تعاملی اینستاگرام

استفاده از لینک در Bio

هرگز یک پیج اینستاگرامی جای یک فروشگاه اینترنتی را برای شما پر نمی‌کند و اگر یک وبسایت فروشگاهی دارید، برای شما مهم است که مخاطبان شبکه‌های اجتماعی از سایت شما بازدید کنند. در واقع بازدید مخاطبین از وبسایت شما یکی دیگر از انواع تعامل آنها با کسب و کار شماست. شما لینک صفحه سایت یا صفحه فرود مورد نظرتان را در پروفایل اینستاگرام خود قرار می‌دهید و از مخاطبان دعوت می‌کنید برای مشاهده قیمت و سفارش محصولات، از لینک سایت اقدام کنند.

در آینده در یک مقاله دیگر در مورد ویژگی‌هایی که باید یک سایت فروشگاهی داشته باشد صحبت خواهم کرد. اما به نظر من اگر مدتی از شروع کسب و کار شما در اینستاگرام می‌گذرد، (وابسته به اینکه چه کسب و کاری دارید) باید به داشتن یک وبسایت حرفه‌ای فکر کنید.

تماس یا ارسال پیامک

شخصا کسب و کارهای زیادی را دیده‌ام که زحمت زیادی برای تولید محتوای پیج خود کشیده‌اند اما هیچ راه تماسی برای مخاطب قرار نداده‌اند و گله دارند که چرا فروشم افزایش پیدا نمی‌کند. راه‌های تماس باید به روش‌های مختلف در دید مخاطب قرار بگیرد. در متن Bio، در دکمه‌های Bio، در کپشن هر پست و حتی هرازگاهی از طریق استوری باید مخاطب را از راه‌های تماس با خودتان آگاه کنید. وابسته به نوع کسب و کار، این راه تماس می‌تواند تماس تلفنی، پیامک، واتسپ، ایمیل و … باشد.

Like لایک

حتما پستهایی را دیده‌اید که محتوای آن عکس یک بازیگر معروف است و روی آن نوشته شده: “اگر تا حالا تورو خندونده لایکش کن”. لایک کردن همچین پستی مطلقا فایده‌ای برای مخاطب و آن بازیگر ندارد اما برای صاحب پیج چندان بی‌فایده نیست.

این کمترین سطح تعاملیست که می‌توانید از مخاطبین بگیرید و به نظر می‌رسد رفته رفته ارزش آن کمتر هم می‌شود. تعداد لایک در نمایش پست به تعداد بیشتری از مخاطبین شما موثر است و ممکن است تا حدی به راهیابی پست شما به صفحه Explore کمک کند اما نه به اندازه‌ی سایر راه‌های تعامل. اما اگر به دنبال جذب تبلیغات در پیج خود هستید، تعداد لایک یکی از فاکتورهاییست که برای آنالیز کیفیت فالوورهای شما ( فیک یا واقعی بودن) از آن استفاده می‌شود.

نظر من: تاکید بیش از اندازه برروی جذب لایک باعث هدر رفتن وقت و انرژی شما می‌شود.

هشدار: لایک نخرید و در گروه‌های تعاملی برای افزایش لایک شرکت نکنید.

Comment کامنت

اگر از قسمت کامنت هوشمندانه استفاده کنید، میتواند نقش موتور رشد پیج شما را ایفا کند. پیشنهاد می‌کنم به روش‌های زیر از این قسمت استفاده کنید.

  • از مخاطبین بخواهید سوالات خود را در مورد پست، در قسمت کامنت از شما بپرسند.
  • از آنها بخواهید تجربیات مشابه خود را در قسمت کامنت مطرح کنند.
  • از آنها بخواهید به یک سوال پاسخ بدهند. مثلا: ” کدوم قسمت از کارتو بیشتر دوست داری؟”
  • یکی از مشکلات خود را در پست بپرسید و از آنها بخواهید شما را راهنمایی کنند.
  • یک مسابقه برگزار کنید و از آنها بخواهید جواب یک معما را کامنت کنند و به برنده جایزه بدهید.
  • یک تصویر یا جمله محبت آمیز (مثلا درباره بهترین دوست) بنویسید و از آنها بخواهید بهترین دوست خود را تگ کنند.

نظر من: از کاربران نخواهید که برای شرکت در مسابقه دیگران را در کامنت تگ کنند، این کار باعث مزاحمت برای دیگران و بدنامی شما می‌شود.

هشدار: کامنت نخرید و در گروه‌های تعاملی برای دریافت کامنت مشارکت نکنید.

نمونه پست تعاملی اینستاگرام


Save یا ذخیره

Save به عنوان یک ابزار تعامل، به اینستاگرام نشان می‌دهد یک پست تا چه اندازه برای مخاطبین جالب بوده است. مثلا پست‌های آموزشی، سرگرم کننده، اخبار مهم، معرفی محصول، اعلام کد تخفیف و حراج از جمله پست‌هایی هستند که به خوبی توسط مخاطبین ذخیره می‌شوند.

ذخیره شدن پست به تعداد دفعات زیاد نیز یکی دیگر از راه‌های رسیدن پست به صفحه Explore و جذب فالوور بدون هزینه است.

اما گاهی مخاطب شما فراموش می‌کند که پست شما را ذخیره کند، برای همین شما باید درون خود پست (داخل عکس یا فیلم) از آن‌ها دعوت کنید که برای دسترسی راحت‌تر به این پست گزینه save را بزنند.

Share یا اشتراک گذاری

مخاطبین شما به صورت خودکار پست‌های سرگرم کننده، مهم، آموزشی و یا حتی ناراحت کننده را برای هم ارسال می‌کنند. هرچقدر که این کار بیشتر انجام شود، اینستاگرام به این نتیجه می‌رسد که لازم است افراد بیشتری پست شما را ببینند و آن را به سایرین نیز نشان می‌دهد.

از آنجا که این کار باعث جذب فالوور بیشتر برای پیج شما می‌شود، بد نیست آن را هرازگاهی به مخاطب یادآوری کنید. از آنها بخواهید پست را برای کسانی که فکر می‌کنند ممکن است برایشان مفید باشد بفرستند.

پاسخ به استوری‌

هنگامی که از استوری برای معرفی محصول یا انتشار یک آموزش یا هر منظور دیگری استفاده می‌کنید، دنبال کنندگان شما آن را می‌بینند و سوال یا نظر خود را از همانجا برای شما ارسال می‌کنند. این یکی از ارگانیک‌ترین روش‌های تعامل سازی با مخاطبین است. فراموش نکنید که صمیمانه پاسخ آن‌ها را بدهید.

استیکرهای تعاملی در استوری

اینستاگرام مدتهاست قابلیت تعامل را به استوری، از طریق استیکرها، اضافه کرده است و هرازگاهی هم گزینه‌های جدیدتری به آنها اضافه می‌کند. استیکرهای سوال، رای‌گیری، اسلایدر و کوئیز همه از همین استیکرها هستند که استفاده به وقت از هرکدام به عمیق‌تر شدن رابطه شما و مخاطبینتان کمک می‌کند.

استوری تعاملی در اینستاگرام

لمس لینک یا تگ در استوری

شما می‌توانید در استوری، یک پیج دیگر را تگ کنید یا از طریق لینک، مخاطب را دعوت کنید از یک صفحه خاص در وبسایت شما بازدید کند.

پیش از این امکان قراردادن لینک فقط برای پیج‌هایی با بیش از ۱۰هزار فالوور وجود داشت، اما اینستاگرام هم فهمید تعداد فالوور همیشه مهم نیست و امروز هر پیج با هر تعداد فالوور می‌تواند از لینک در استوری استفاده کند.

آیا مردم با هر پست تعاملی اینستاگرام ، تعامل میکنند؟

خیر، دربهترین حالت، حتی اگر همه نکات را رعایت کنید، اینستاگرام یک گردونه‌ی شانس است که گاهی بخت با شما در آن یار است و گاهی هم نه، دلسرد نشوید. بعلاوه همواره باید خود را جای مخاطب بگذارید و از دید او محتوای خود را سبک و سنگین کنید. محتوا باید به اندازه کافی سنجیده و پخته باشد و اصطلاحا توی ذوق نزند. بارها دیده‌ام پیج‌ها به زور در پی جذب تعامل هستند اما هربار شکست می‌خوردند و ناامیدتر از قبل می‌شوند. در انتخاب و تولید محتوا زیرک باشید، مخاطب نباید حس کند که شما صرفا به دنبال جذب تعامل هستید.

خب من سعی کردم هرچیزی را که در این زمینه بلدم با شما به اشتراک بگذارم. اگر شما نکات بیشتری بلدید در قسمت کامنت با من و بقیه به اشتراک بگذارید و اگر برای تولید یک محتوای تعاملی نیاز به کمک دارید روی من حساب کنید.

محتوای این پست به روز خواهد شد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. من میخوام برای پیج یک فروشگاه اینترنتی پست تعاملی ایجاد کنم. ایده ای به ذهنم نمی رسه . میشه راهنمایی بفرمایید؟

    1. باید موضوع فروشگاهتون رو بگید . اما به طور کلی شما با مسابقه و جایزه و کد تخفیف به خوبی میتونید تعامل ایجاد کنید.

  2. من یه مغازه بوتیک مردانه دارم. تازه دو ماهه پیج زدم . در تعامل ایجاد کردن با مخاطب مشکل دارم و ایده تولید محتوا دارم اما ستاریوش رو نمی تونم بنویسم

    1. یک راه خیلی خوب برای اینکه راه بیوفتید اینه که کپی کنید از پیج های مشابه مثلا ببینید مزون های زنونه چطوری در پیج هاشون تعامل میکنند شما یکم مردونه اش کنید و همون کار رو انجام بدید. در کل سخت نگیرید. اگر نیاز به مشاوره داشتید از قسمت مشاوره آنلاین، تایم رزرو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا