مفهوم ها

دیجیتال مارکتینگ یا کانتنت مارکتینگ؟

بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی محتوایی؟
به نظر میرسد این سوال بین همه افراد علاقه مند به دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. اغلب این افراد در مورد اینکه فعالیتشان زیر مجموعه کدام یک از دو عنوان بازاریابی “دیجیتال” یا “محتوایی” قرار میگیرد مردد هستند. مثل من تا همین یکسال پیش

بازاریابی دیجیتال : هرگونه بازاریابی از طریق ارتباطات دیجیتال ( وبسایت، شبکه های اجتماعی، پیامک، تلفن)
بازاریابی محتوایی : تولید و انتشار محتوا با هدف جذب مخاطب 

تصور من در ابتدا این بود که کانتنت مارکتینگ ، زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ است. اما چون شخصا به استفاده دقیق از کلمات و عبارات حساس هستم، گاهی به این تصور مشکوک می شدم.

اولین بار زمانی که در یک هولدینگ تولیدی مطرح به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ حضور داشتم، کمی به این عناوین شک کردم .
باید بدانیم گره این مشکل در تعریفیست که برای استفاده از کلمات انتخاب میکنیم

از نظر من – محتوا چیست؟

از نظر من : هرگونه پیام ، که به هر شکل ، به مخاطبان می رسد را می توان محتوا نامید. و هر فعالیتی که حاوی یک پیام برای مخاطبان یک برند باشد، در دسته بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ قرار میگیرد.
به طور مثال : بج سینه پرسنل یک شرکت ، با این پیام که ” من به این شرکت علاقه دارم و صادقانه برای اهداف این شرکت تلاش می کنم ” شکلی از این نوع محتواست .
اوراق اداری و سربرگ یک شرکت ، با توجه به پیامی که درباره برند این شرکت به نمایش می گذارد ، بخشی از یک محتواست.
این در حالیست که هیچکدام از این دو مثال به حوزه دیجیتال مارکتینگ نزدیک هم نیستند.

بعد از این تعریف برای محتوا و بازاریابی محتوایی ، هرچه تلاش کردم ، هیچ فعالیت دیجیتال بازاریابی نیافتم که از محتوا بی نیاز و مستقل باشد.
حتی UI , UX و SEO وبسایت ، باتوجه به اثرگذار بودن بر مخاطب ، محتوا محسوب می شوند و بعلاوه در ارتباط تنگاتنگ با دیجیتال مارکتینگ نیز هستند.

دیجیتال مارکتینگ می تواند زیر مجموعه ای از کانتنت مارکتینگ محسوب شود.

سامو

از نظری دیگر – محتوا چیست ؟

محتوا نوشته ، تصویر، ویدئو و یا فایل صوتی است که برای انتقال پیام یا اطلاعات به صورت هدفمند استفاده می شود. اگر هدف آن افزایش آگاهی از برند و درگیر کردن ذهن مشتری باشد ، به این فعالیت بازاریابی محتوایی میگویند. در حالیکه دیجیتال مارکتینگ همواره بر فروش تمرکز دارد. 
با توجه به منقرض شدن مجلات کاغذی، بنظر میرسد تنها راه استفاده از این نوع محتوا، فضای دیجیتال یعنی سایت ها ، ایمیل یا شبکه های اجتماعی است از این رو می توان کانتنت مارکتینگ را زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ هم دانست.

حال تصمیم گیری با خود شماست، کدام تعریف با استانداردهای ذهنی و تخصصی شما همخوانی بیشتری دارد ؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.