ایده ها, راهنما‌یی ها

چطور اطلاعات مشتریان آینده خود را جمع آوری کنیم؟

جمع آوری اطلاعات از مشتریان بالقوه در هر کسب و کاری، برگ برنده محسوب می شود، مخصوصا ایمیل و شماره تماس. به همین دلیل است که اینترنت پر از سایت های خرید شماره تلفن اصناف شده است. مثلا مجموعه شماره تماس انبوه سازان کشور
اما چه کنیم تا این گنج گرانبها را برای کسب و کار خود بدست آوریم؟

اصول جمع آوری اطلاعات مشتریان

موفقیت یک شبه نیست

برای جمع آوری اطلاعات مشتریان بالقوه باید برنامه ای بلند مدت، به اندازه ی عمر کسب و کارتون داشته باشید. یعنی باید صبور باشید، برای این کار وقت بگذارید و جزئی از کارهای روزانه خودتون یا یکی از پرسنلتون قرارش بدید.

اطلاعات رو ترشی نندازید!

اگر هرروز شماره تماس یا ایمیل جمع آوری می کنید، هرروز باید یک نفر از پرسنل شما با شماره های جدید تماس بگیره ، یا به ایمیل های جدید، ایمیل بفرسته . قرار نیست کوهی از اطلاعات هرروز روی هم انباشه بشوند بدون هیچ استفاده ای تا زمانی که تاریخ انقضاشون سپری بشه.

اطلاعات را نخرید، درخواست کنید

بانک های اطلاعاتی که در سراسر اینترنت و وبسایت ها به فروش می رسند بسیار بی ارزش و کم بازده هستند درحالیکه بعضی صاحبان کسب و کار برای بدست آوردنشون هزینه های گزاف پرداخت می کنند.
اول اینکه قول میدم بهتون بغیر از چندشماره رایگان تستی که اول از این سایت ها دریافت میکنید قرار نیست چیز بیشتری گیرتون بیاد. بقیه شماره تماس ها با درصد بسیار بالا یا خاموش هستند و یا فرد مورد نظر شما نیستند.
دوم اینکه حتی اگر درصد بالایی از شماره ها ، مطابق با جامعه ی هدف شما باشند، بازهم اگر باهاشون تماس بگیرید از اینکه بدون اجازه شماره اشون به دست شما رسیده احساس بدی نسبت به شما پیدا خواهند کرد و احتمال موفقیت شما در مذاکره بسیار پایین خواهد بود .
و سوم اینکه اگر ایمیل ناخواسته براشون ارسال کنید خیلی زود اسپم شناخته خواهید شد.

اما در عوض اگر از این افراد درخواست  کنید و اونها با اراده و خواست شخصی، شماره تماس خود را در اختیار شما قرار دهند قطعا زمانی که با آنها به مذاکره می پردازید دیگر خبری از واکنش های منفی نیست و شانس موفقیت شما افزایش پیدا می کند. اما چطور باید این درخواست رو مطرح کنید؟

یک کرم خوشمزه بزنید به قلاب

اگر وبسایت دارید و وبسایتتون از نظر تولید محتوا و سئو در اوضاع خوبی بسر می بره ازش برای تولید سرنخ استفاده کنید. کافیه در پربازدید ترین صفحاتتون بخشی رو قرار بدید و از افراد بخواهید که اگر مایلند باهاشون تماس بگیرید ، شماره تماسشون (یا ایمیل) رو همونجا برای شما ارسال کنند.
اگر درکنار درخواستتون، یک پیشنهاد وسوسه برانگیز هم بدید، دیگه ردخور  نداره! مثال:

۱٫ اگر مایلید سمپل رایگان محصولات مارو دریافت کنید شماره تماستون رو اینجا وارد کنید.
۲٫ اگر مایلید کد تخفیف دریافت کنید ایمیلتون رو همینجا وارد کنید .
۳٫ جهت دریافت لیست قیمت به روز محصولات شماره تماس خود را ارسال کنید.
۴٫ برای دریافت رایگان فایل آموزشی ابتدا شماره تماس خود را ثبت کنید.

اگر اینستاگرام دارید، با سرچ کردن بین رقیب ها یا هشتگ های مرتبط، مشتریان آینده اتون رو پیدا کنید و براشون دایرکت ارسال کنید و توی اون دایرکت ضمن معرفی کسب و کارتون ازشون بخواهید شماره تماسشون رو در اختیارتون قرار بدهند . اگر میتونید تطمیعشون کنید مثل همون وعده هایی که برای سایت عنوان کردیم . اگرهم با ربات روی اینستاگرام کار میکنید حتما یک دایرکت اتوماتیک با همین محتوا، برای این افراد ارسال تعیین کنید.

 استفاده از CRM

اگر ازون دسته کسب و کارهای مورد علاقه من هستید که CRM  رو وارد سازمانتون کردید، تمام سرنخ های بدست آمده را وارد اون کنید و از پرسنلتون بخواهید هر فعالیتی که روی هر سرنخ انجام می دهند رو همونجا ثبت کنند.

در غیراینصورت از یک نرم افزار مستند سازی تحت شبکه مثل ONE NOTE استفاده کنید. اگر با این هم حال نمی کنید، برید سراغ اکسل . فقط خواهشا از فکر وارد کردن این اطلاعات توی دفتر و سالنامه بیاید بیرون!

یک سناریو طراحی کنید

وقتی قرارِ شما یا یکی از پرسنلتون با سرنخ های جمع آوری شده تماس بگیرید، حتما یک سناریو از پیش تعیین شده و استاندارد داشته باشید. مشخص کنید که توی اون تماس باید چه حرفهایی گفته بشه و چه کلماتی استفاده بشه.
اگر هم میخواهید ایمیلی ارسال کنید، قالب ، متن و طراحی اون رو حتما از قبل آماده و بررسی کرده باشید.
برای خیلی از سرنخ ها، یکبار تماس کافی نیست. طی تماس دوم، افراد با اطمینان بیشتری به صحبت های شما گوش می کنند و شانس جواب مثبت گرفتن از مشتری بسیار بالاترِ. ده روز تا دوهفته فاصله زمانی ایده آلی بین تماس اول و دوم به حساب می آد.

راستی علاوه بر مقاله ای که خوندید ، این مطلب از وب سایت مدیر سبز هم ممکنه در این زمینه براتون مفید باشه

خب دوستان عزیزم من سعی کردم هرآنچه که در رابطه با جمع آوری اطلاعات مشتریان بلد بودم در اختیارتون قرار بدم،اما اگر نظر یا سوالی دارید خوشحال میشم همینجا در قسمت کامنت مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخگو باشم

 

2 دیدگاه در “چطور اطلاعات مشتریان آینده خود را جمع آوری کنیم؟”

  1. یک کارشناس فروش خسته می گوید:

    مرسی ! اینارو کاش مدیرهای فروش و بازاریابی بخونن
    بانک اطلاعات مشاغل می خرن ، ما باید تماس بگیریم بعد از هر ۲۰ تا یکیش اطلاعاتش میخوره به هدف ما اونم اغلب تمایلی نشون نمیده یا اصلا خیلی بد برخورد میکنه

    1. سارا مومنی می گوید:

      خودتون رو ارتقا بدید تا بتونید با مدیرها و مجموعه های طراز اول کار کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.