ایده برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام

بنظر من سخت‌ترین بخش تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی پیدا کردن ایده برای اینکار است. مخصوصا اگر کانتنت مارکتر یک صنعت خاص با مخاطبین خیلی خاص باشیم.

برای محصولی مثل جعبه پیتزا چقدر ایده تولید محتوا وجود دارد ؟

اجازه بدهید جواب این سوال را با یک سوال دیگر بدهم : آیا خلاقیت محدودیتی دارد ؟ 

من بمدت یکسال کانتنت مارکتر کارخانه تولید MDF و دوسال مشاور دیجیتال مارکتینگ یک کارخانه تولیدکننده جعبه‌های مقوایی بهداشتی بودم. مخاطب اولی نجاران و طراحان دکوراسیون بودند و دومی قنادی و فست فود دارها. تولید محتوا برای هردو کار سختی بود و من هربار از خودم می‌پرسیدم تا کی می‌توانم به تولید محتوا با این موضوع ادامه بدهم؟

اما وقتی باور کنید که جز محدودیت‌های فرهنگی، هیچ محدودیت دیگری برای خلاقیت در تولید محتوا وجود ندارد، ظرفیت‌های زیادی پیدا خواهید کرد. خلق شدن هری پاتر، مرد عنکبوتی و باب اسفنجی به عنوان محتوا نتیجه همین خلاقیت هاست.

(خب دیگه سخنرانی بسه بریم سراغ ایده‌های تولید محتوا که مخصوصا به درد اینستاگرام خیلی میخورن:) )

۱-معرفی محصول یا خدمات

تهیه و انتشار محتواهایی که به معرفی محصول و خدمات مجموعه شما می‌پردازند، بدیهی ترین کاریست که باید در شبکه‌های اجتماعی خود انجام دهید. در این محتواها به این موارد می‌توانید اشاره کنید :

ویژگی‌های فنی محصول / ضمانت‌ها / خدمات پس از فروش / مقایسه محصول با محصولات دیگر خودتان یا رقیب / عکس از چیدمان محصول

۲- پاسخ سوالات متداول

مشتریان شما هنگامی که حضوری، تلفنی یا آنلاین با شما صحبت می‌کنند، چه سوالاتی دارند؟ به این سوالات در شبکه‌های اجتماعی خود پاسخ شفاف دهید.

پاسخ به سوالات متداول در شبکه های اجتماعی

۳- فکت و حقایق کوچک درباره صنعت یا بازار خودتان

این بخش را با چند مثال توضیح می‌دهم:
آمار : ۷۰ درصد مردم آمریکا ترجیح می‌دهند خانه‌ای هوشمند بخرند.
تاریخ : جعبه پیتزا اولین بار در ایتالیا ساخته شد.
ترس : سوزاندن MDF باعث تولید گازهای سرطان‌زا می‌شود.

۴- داستان کسب و کار

داستان مجموعه خودتان را تعریف کنید. اینکار مخاطبین را به شما نزدیک‌تر میکند. تصاویر زیر درباره داستان برند کبریت توکلی است.

داستان کسب و کار کبریت توکلی

البته من کمی این داستان پر افتخار را خلاصه کردم. طراحی این محتوا توسط آژانس بادکوبه انجام شده و این داستان در قالب ۸ مربع به صورت اسلاید در اینستاگرام منتشر شده است.

۵- جدیدترین مطلب وبلاگ

این یکی واقعا کار سختی نیست. در شبکه‌های اجتماعی به پروموت و معرفی مطالبی که در بلاگ سایت خود منتشر می‌کنید و گمان می‌کنید برای مخاطبین‌تان جذاب است ( نه صرفا برای گوگل!) بپردازید. موضوع آن را بیان کنید و بگویید به چه مواردی در این مقاله پرداخته اید. از مخاطبین دعوت کنید به سایت شما مراجعه کنند. لینک فراموش نشود!

۶- قبل از عمل / بعد از عمل

به خاطر دارید که قدیم ترها یکی از محتواهای تبلیغاتی درون مجلات عکس از بینی بزرگ و سر کچل مردم بود ؟ به این صورت که عکس قبل از عمل و بعد از عملشان را با چشمان سیاه کرده نشان می‌دادند و ماهم مدام دنبال این بودیم که بفهمیم واقعا عکس قبل و بعد عمل متعلق به یک نفر است یا نه!
مسئله این است که این تصاویر هنوز هم جلب توجه می‌کنند. مثلا شما اگر طراح داخلی هستید می‌توانید عکس پروژه‌های خود را قبل از طراحی و اجرا و بعد از آن قرار دهید تا قدرت و کیفیت کار خودتان را به رخ مخاطب بکشید.

تولید محتوا از قبل و بعد اجرای پروژه

۷- بازاریابی نیروی انسانی

البته بازاریابی نیروی انسانی مبحث بسیار وسیع و جالبیست. من هم درحال کسب اطلاعات در این زمینه هستم اما فراموش نکنید اولین مشتریان هر مجموعه ای نیروی انسانی آن مجموعه هستند. استفاده کردن از تصاویر آنها در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اعتماد سازی بین شما و مخاطب، حس ارزشمندی را به پرسنل منتقل می‌کند.

۸- پشت صحنه

پشت صحنه فیلم برداری ها، همایش و جلسات خود را منتشر کنید.

۹- آگهی استخدام / مزایده / مناقصه

استخدام دیجیتال مارکتر

۱۰ – تصاویر یا فیلم‌های جذاب / طنز مرتبط با حیطه کاری خودتان یا حیطه کاری مخاطبانتان

۱۱- نکات و ترفندها

  • معرفی یک نرم افزار یا اپلیکیشن کاربردی
  • آموزش‌های کوتاه مرتبط با محصول مثلا نحوه تمیز کردن LCD
  • نکات مدیریتی مثلا چگونه فروش رستوران خود را افزایش دهید
  • ترفند مثلا استفاده بهینه از فضای کابینت ها

معرفی اپلیکیشن لیتر در اینستاگرام

۱۲ – نمونه کارها / عکس‌های ارسالی

اگر پروژه‌های مختلف اجرا می‌کنید حتما تصویر از نمونه کارهای خود را منتشر کنید و توضیح دهید که برای هرکدام چه اقداماتی کردید، چند روز طول کشیده و …

یا از مخاطبانتان بخواهید با محصول شما عکس بگیرند و بفرستند. این عکسها را با نام فرستنده منتشر کنید. مثلا در مجموعه تولید MDF از نجارها میخواستیم عکس از پروژه‌هایی که با محصولات ما اجرا کرده اند بفرستند تا با نام و شماره تماسشان منتشر کنیم. این کار به وفاداری آنها بسیار کمک می‌کرد.

۱۳- مناسبت‌های تقویمی / اجتماعی

مناسبت‌هایی مثل روز پدر و روز مادر مهم هستند اما برای کسب و کارهای مختلف مناسبت‌های مهم دیگری هم وجود دارند. مثلا در حوزه فست فود، روزجهانی پیتزا میتواند یک مناسبت مهم باشد. یک تقویم از مناسبت‌های جهانی مرتبط با بیزنس خود دست و پا کنید. بعلاوه باید به برخی از مناسبت‌های از پیش تعیین نشده هم واکنش مناسب نشان بدهید . مثلا قهرمانی تیم ملی در جام جهانی یا بحران آب در آبادان!

تولید محتوا برای مناسبت های اجتماعی

۱۴- اینفوگرافیک / نمودار

۱۵- موشن گرافیک / استاپ موشن

لازم نیست حتما یک انیمیشن بلند با یک سناریو داشته باشید. گاهی متحرک کردن المان‌های کوچک در یک تصویر هم می‌تواند به جذابیت تصویر کمک کند.
استاپ موشن هم این روزها بسیار پرطرفدار است.

۱۶- کلیپ / تیزر

۱۷- مسابقه

خیلی از برندهای مطرح از مسابقه به عنوان ایده تولید محتوا به منظور جلب تعامل و مشارکت مخاطبین استفاده می‌کنند. مسابقات باید هدفمند باشند و شمارا به مخاطبین مخصوص خودتان وصل کنند وگرنه بجز نتایج کوتاه مدت و هزینه چیزی نخواهند داشت.

نمونه پست تعاملی اینستاگرام

۱۸- جشنواره فروش / کد تخفیف

برای کاربران شبکه اجتماعی خود ارزش قائل باشید و گاهی یک جشنواره فروش یا کد تخفیف مخصوص آنها ایجاد کنید .

۱۹- مصاحبه

آیا می‌دانید که با استفاده از امکانات اینستاگرام می‌توانید یک لایو دوجانبه منتشر کنید؟ با افراد موفق در حوزه مرتبط با کسب و کار خودتان مصاحبه کنید. مثلا میتوانید یک مصاحبه لایو روی پیج خودتان با یک فرد موفق، متخصص یا اینفلوئنسر ترتیب دهید. مصاحبه می‌تواند به صورت مکتوب یا به صورت کلیپ هم منتشر شود.

۲۰- محتوای تعاملی

قبلا در یک پست مفصل به روش‌های تولید محتوای تعاملی در اینستاگرام پرداختیم. اینجا چند ایده برای شما مطرح میکنیم.

  • این یا آن ؟

  • کدامیک را ترجیح می‌دهید؟

  • جای خالی را پر کنید….

  • نظر سنجی 

  • اگر می‌توانستید ….؟

۲۱- معرفی کتابی که برای مخاطبین شما مناسب است

اگر مخاطبان شما آدمهای موفق تری باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهند از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.  روی موفقیت آنها برنامه ریزی کنید. کتاب خوب در موضوعاتی که بتواند به آن ها در اداره و پشرفت کسب و کارشان کمک کند پیدا کنید و در شبکه اجتماعی خود معرفی کنید. حتی میتوانید هرروز بخشی از نکات مهم همان کتاب را در پیج خود منتشر کنید.

۲۲- نقل قول از افراد موفق

 

۲۳- پرداختن به شعارهای کسب و کار خودتان

اگر در شبکه‌های اجتماعی به شعارهای خودتان نپردازید پس کجا میخواهید اینکار را بکنید ؟ هرازگاهی به مخاطبان خود یادآوری کنید که محور اصلی خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید چیست. تمایزات خود را به رخ بکشید.

۲۴- افتخارات / گواهینامه ها

نمایش افتخارات و گواهینامه‌هایی که موفق به کسب آنها شده اید مانند نماد اعتماد الکترونیک، نشان استاندارد، نشان سیب سلامت و… می‌تواند به ترغیب مشتریان به استفاده از کالا و خدمات شما کمک کند.

۲۵- معرفی راههای ارتباطی

کسب و کارهای زیادی را دیده‌ام که تلاش و هزینه قابل توجهی در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود انجام می‌دهند. اما دریغ از یک راه ارتباطی درست و حسابی. دایرکت‌ها را جواب نمی‌دهند، وبسایت و ایمیل ندارند و هرچقدر که پیجشان را بالا و پایین کنی شماره تماسشان را هم پیدا نمی‌کنی.
مرتب در تصاویر و در کپشن‌ها شماره تماس و آدرس وبسایت خودتان را به اطلاع مخاطبین برسانید.

۲۱- بازیافت محتواهای قدیمی

اگر فکر میکنید با یکبار پرداختن به یک موضوع، دیگر نمی‌توانید از همان موضوع و محتوا استفاده کنید، سخت در اشتباهید. استفاده از محتوای تکراری در شبکه‌های اجتماعی اشکالی ندارد. شما می‌توانید هرازگاهی، مطالب قدیمی‌تر را بهینه و با ظاهر گرافیکی به روز مجددا منتشر کنید.

خب فعلا فقط همین ها به ذهنم رسید اما همانطور که می‌دانید سعی میکنم تمام مقالات رو با اطلاعات جدید بروز نگه دارم. اگر شماهم ایده ای برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام دارید که من از قلم انداخته ام حتما در قسمت نظرات یادآوری کنید. مثل همیشه اگر سوالی هم داشتید بپرسید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشم.

اما چند کلام حرف خصوصی
طی چند وقت اخیر، کم و بیش از طریق ایمیل و پیام و تماس از من می‌پرسیدید که چرا مطلب جدید در وبلاگ قرار نمی‌دهم. مصیبت‌های بزرگی را در چندماه اخیر تجربه کردیم. نه که قبلا مصیبت ندیده باشیم اما تراکم فجایع پاییز و زمستان ۹۸ زیاد بود. آدمهای زیادی کشته و آدمهای زیادتری عزادار شدند و همه‌ی ما بهت زده، روزها و ماهها به این فکر کردیم که چرا این سرنوشت ماست؟ تاریخ حداقل برای مردم ایران، یکی از تلخ ترین دوران‌های خودش را سپری میکند. چرا طفره بروم ؟ روزهای زیادی را به این فکر کردم که چه باید کرد؟ و جوابی که به آن رسیدم این بود ” باید قدرتمند شد”.

به امیدروزهای بهتر
خیلی خیلی موفق باشید

دیدگاه خود را بنویسید